top of page
Stephan Ummelen

Stephan Ummelen | Bio

Ik ben deels opgegroeid in Amerika, en toen ik terugkwam in Nederland koos ik voor een opleiding communicatie. Ik verveelde me dood, en startte samen met vrienden een communicatiebureau. 

Dat communicatiebureau groeide tot 14 medewerkers met serieuze opdrachten in binnen- en buitenland met een specialisatie in merkidentiteit. Vragen die wij  stelde waren: wie ben je, en waar sta je voor? Op basis van die vragen kreeg ik een kijkje in héél veel keukens.

Gaandeweg ervoer ik een kloof tussen wat organisaties over zichzelf beloven, en wat hun medewerkers en klanten daarvan geloven. Ik ontwikikelde een methodiek om deze kloof statistisch te analyseren.

Dit onderzoek toonde aan wat ik intuïtief al aanvoelde, en inmiddels door tal van andere onderzoeken wordt bevestigd: medewerkers geloven vaak niet in waar hun organisaties voor zeggen te staan.

 

Diezelfde onderzoeken wijzen ook uit dat als een organisatie er wél in slaagt om betekenis centraal te stellen, ze beter presteren.

Ik verliet in 2015 mijn bureau om dieper te gaan.

Ik raakte geïnspireerd door filosofie, antropologie, psychologie, veranderingsmanagement en organisatiekunde. De volgende jaren stonden in het teken van het tot wasdom brengen van een overkoepelende visie op waardengedreven werken en betekenis & bullshit binnen organisaties.

 

Inmiddels is die visie behoorlijk uitgekristalliseerd, en durf ik te zeggen dat mijn mijn boodschap over waardengedreven werken authentiek, onderscheidend en relevant is. Dat hoor ik gelukkig ook terug van mijn klanten.

Mijn missie is om mensen in oprechtheid te betrekken bij hun werk en de manier waarop ze nadenken over dat werk uit te dagen volgens wat ze zélf betekenisvol vinden.​ Daarbij denk ik dat we 'de organisatie' minder belangrijk moeten maken, en de mensen waar ze mee en vóór werken belangrijker. 

De grootste voldoening die ik haal uit mijn werk is als ik mensen opnieuw voel verbinden met wat ze doen. Dat ze hun werk zien als  vorm van zelfexpressie, en ze het zichzelf waard vinden om ook af te vragen hoe de organisatie van betekenis is voor hen, in plaats van enkel andersom.

Ik denk dat dit voorwaardelijk is voor oprechte betrokkenheid.

Ik heb het over:

Visie/Missie, Purpose, Kernwaarden, Organisatiecultuur, Leiderschap,

Verandering, HR, Communicatie, Betrokkenheid & de Betekeniseconomie

Waardengedreven
Waardengedreven
Waardengedreven
Waardengedreven
bottom of page