Als het écht is,
is het meetbaar.

Waarden hebben de reputatie om moeilijk vangbaar te zijn. Dat is zonde, want wij geloven dat gedeelde waarden de drijvende kracht zijn achter organisatiecultuur. Tijd voor een methodiek om het draagvlak van waarden te meten; vreemd genoeg bestond dit nog niet!

We ontwikkelden samen met een wiskundige en een professor gedragswetenschappen van de Radboud Universiteit een wetenschappelijke methode om het draagvlak van waarden in grote organisaties te meten. En hebben we ook de software laten schrijven om dat efficiënt te doen.

Vlak daarna werden we ingevlogen (letterlijk) om de waarden van een herpositionering van een Engelse busmaatschappij te toetsen. ​Dat is belangrijk, want dertigduizend mensen -voornamelijk buschauffeurs- moesten iets van de nieuwe strategie vinden gezien zij voor velen het gezicht van het bedrijf zijn.

Onze software was er heel duidelijk over. Twee van de drie kernwaarden werden door de organisatie gedragen. De derde was eerder een managementambitie dan een organisatiewaarde. Er moest eerst nog worden stilgestaan bij de betekenis van die waarde voordat de nieuwe strategie gedragen werd door de medewerkers.

Onze kennis over wat wel en niet werkt met betrekking tot cultuurverandering komen deels uit de unieke inzichten van onze methode. Het is een effectieve manier om het draagvlak de (gewenste) uitgangspunten van cultuur te meten.

 

Meer weten over hoe waarden in organisaties werken?
En hoe we dat meten?

 

We vertellen je er graag over.