Culture eats strategy for breakfast.

Toen het WerkBedrijf - een gefuseerd arbeidsbemiddelingsbedrijf - ons vroeg of we konden helpen met een communicatievraagstuk wilden we meer weten over hun organisatiecultuur. Die cultuur blijkt volgens de wetenschap namelijk bepalend voor het succes van een bedrijf. 

Wat aan de oppervlakte begon kreeg al snel meer verdieping met vragen als: "Welke ruimte bestaat er voor onze eigen identiteit als de politiek bepaalt wat onze opdracht is?"

We besloten samen dat het een goed idee was om medewerkers te betrekken bij de identiteitsbepaling na de fusie. We spraken met ruim 170 medewerkers over hun professionele waarden; de waarden achter het WerkBedrijf.

 

Er was wel een praktisch probleem: de kwaliteit van een gesprek wordt in grote mate bepaald door de ruimte waarin dat gesprek plaats vindt. Alle ruimte was bezet, en uitwijken naar een externe locatie was logistiek gezien niet mogelijk.

We plaatsten daarom twee maanden lang een tipitent op in de kantoortuin. Deze diepgaande tipigesprekken leverden gedeelde waarden op die sindsdien centraal staan in de ontwikkeling van het WerkBedrijf en het begeleiden van werkzoekenden:

Iedereen is van waarde

We gaan uit van wat mensen kunnen

Relaties staan centraal in ons werk

Op onze contactpagina staat een kort verslag van onze klant (Babette).