Culture eats strategy for breakfast.

Toen het WerkBedrijf - een gefuseerd arbeidsbemiddelingsbedrijf - ons vroeg of we konden helpen met een campagne wilden we meer weten over de organisatiecultuur. Die cultuur blijkt namelijk bepalend voor het succes van een bedrijf, en zijn campagnes.

Wat aan de oppervlakte begon kreeg al snel meer verdieping met vragen als: "Welke ruimte bestaat er voor onze eigen identiteit als de politiek bepaalt wat onze opdracht is?"

We besloten samen dat het een goed idee was om medewerkers te betrekken bij de gezamenlijke identiteit na de fusie. We spraken met ruim 170 medewerkers over hun professionele waarden; de waarden achter het WerkBedrijf.

 

Gedeelde waarden bepalen de cultuur van een organisatie, en inmiddels wordt gedacht dat die cultuur meer invloed heeft op het succes van samenwerken* dan een slimme strategie.

 

Er was wel een praktisch probleem met betrekking tot de gesprekken met medewerkers. De kwaliteit van zo'n gesprek wordt in grote mate bepaald door de ruimte waarin dat gesprek plaats vindt. Alleen de cafetaria was nog beschikbaar, en uitwijken naar een externe locatie was logistiek gezien niet mogelijk.

We plaatsten daarom twee maanden lang een tipi in de kantoortuin. Deze diepgaande tipigesprekken leverden inzichten op in de gedeelde waarden die sindsdien centraal staan in de ontwikkeling van zowel de cultuur als de strategie van het WerkBedrijf:

Iedereen is van waarde

We gaan uit van wat mensen wél kunnen

Relaties staan centraal in ons werk

 

In onze ervaring is een tipi een uitstekende, intieme plek om dat te doen. Op onze contactpagina staat een kort verslag van onze klant (Babette).