De bank waar schuld niet bestaat

Wells Fargo is een in Nederland relatief onbekende, maar zeer succesvolle bank in San Fransisco. Het geheim volgens hun CEO: “Alles wat we doen is op basis van vertrouwen. Het gaat om het onderhouden van levenslange relaties”. Het is dezelfde bank die deze maand 5,300 (!) medewerkers heeft ontslagen omdat ze zonder medeweten van hun klanten credit cards openden op hun naam. Het geld wat daarmee verdiend werd verdween grotendeels als bonus in de zakken van dezelfde medewerkers en hun bazen.

 

Ongelofelijk. Dat bankiers de fout in schieten omdat ze onderhevig zijn aan ‘perverse prikkels’ mag inmiddels geen verrassing meer zijn. Wat mij verbaast is de onwaarschijnlijke hypocrisie die de bank tot op de dag van vandaag tentoonstelt. Twee maanden nadat de zaak voor het eerst aan het licht kwam valt de volgende oneliner te lezen op hun corporate website:

​“Eerlijkheid en integriteit zijn de kernwaarden waarop deze bank groot is geworden; alles wat we doen is gebaseerd op vertrouwen.”

Ik wou dat ik klant was bij deze bank zodat ik mijn rekening kon opzeggen. Dat Wells Fargo dit nog schaamteloos durft te zeggen overtuigt me in ieder geval dat er geen enkele intentie is om te veranderen.

En het is niet alsof ze het niet wisten. Waar Volkswagen (Dieselgate) en Rabobank (Liborschandaal) probeerde om de schuld in de schoenen te schuiven van een zeer kleine, duistere groep medewerkers is het simpelweg niet mogelijk dat de bank niet op de hoogte was deze grootschalige wanpraktijken. 'Alles wat we doen is gebaseerd op vertrouwen'...het is het zakelijke equivalent van tegen je partner zeggen dat je nooit vreemd zou gaan op het moment dat je betrapt wordt in een orgie.

Wells Fargo is een van de vele voorbeelden van betrapte organisaties die opereren volgens het adagium: ‘Wie geschoren wordt moet stil blijven zitten’. Oftewel: doen alsof er niks aan de hand is totdat er weer stilletjes kan worden overgegaan tot de orde van de dag. Als de bank oprecht geïnteresseerd is in ‘lange relaties op basis van vertrouwen’ zouden ze hun oneliner wat mij betreft wel een tijdje mogen veranderen in 'sorry'.

Méér van dit? Direct in je inbox? Dat kan.