Wat is écht?
 

Als een directeur zegt dat zijn of haar organisatie waardengedreven is, dan betreft het een uitspraak namens de hele organisatie. Hoe weten we of medewerkers daar écht zo over denken? Hoe onderscheiden we waarden van reclame? Met deze vraag liepen we in 2014 rond toen we in de kroeg een wiskundige tegenkwamen die zei: 'alles is meetbaar'.

‚Äč

Wat volgde was een jaar lang discussie over waarden en authenticiteit. We concludeerden dat hoewel identiteit lastig te meten is, het vrij eenvoudig is om de authenticiteit van bestaande waarden in kaart te brengen.

 

Inmiddels doen we zo'n drie jaar statistisch onderzoek naar de échtheid van waarden. Om medewerkers ook een stem te geven in waar de organisatie volgens hen voor staat (of niet). Dat doen we door organisatiewaarden in kaart te brengen volgens drie verschillende dimensies:

- hoe waardengedreven een organisatie is,

- hoe waardengedreven een organisatie zou moeten zijn

- hoe waardengedreven een organisatie zegt dat ze is.

 

Volgens alle medewerkers.

 

Je voelt hem al aankomen: als er grote verschillen zijn tussen wat alle medewerkers vinden van daadwerkelijke, gewenste en gecommuniceerde waarden is er vaak onrust in de organisatie en een onduidelijke cultuur. Niet vreemd als je het fundamenteel oneens bent met elkaar over wie je bent.

Op deze manier vroegen we duizenden medewerkers in verschillende organisaties naar hun oordeel over de échtheid van hun organisatiewaarden. Wat blijkt? 69% vindt dat de organisatie méér mag doen op het gebied van waardengedreven organiseren. 

 

Lees meer over ons onderzoek op www.waardengemeten.nl

Méér van dit? Direct in je inbox? Dat kan.

Waardengedreven © 2020 | Broeders@Waardengedreven.nl