Apathie is 'een gebrek aan emotie, enthousiasme of motivatie', en het is misschien wel de meest voorkomende klacht van werkend Nederland.
 

Je hoeft maar een kroeg binnen te stappen op zaterdagavond en je hoort al gauw over de tegenzin waarmee er maandag weer aan een nieuwe week moet worden begonnen. Ondertussen breken leidinggevenden hun hoofd over hoe ze hun medewerkers 'vanuit passie' in vredesnaam weer 'in hun kracht' kunnen zetten. Terwijl het leeuwendeel van een nieuwe generatie medewerkers op zoek is naar betekenisvol werk, ervaart één op zeven medewerkers in Nederland burn-out klachten. Wat gaat hier mis?
 

Bij veel organisaties gaat het mis omdat een roep om waardengedreven werk beantwoord wordt met een ‘oude’ managementstijl. De vraag naar betekenis wordt, verpakt in moderne concepten als the why of purpose,  top-down opgelegd. Wat volgt zijn strakke oneliners en rijtjes kernwaarden die voor de meeste medewerker betekenisloos zijn.
 

Dat ziet er zo uit:

Deze voorbeelden van interne campagnematerialen uit de praktijk doen voelen waar de schoen wringt. Waarden worden opgelegd, en daarmee zijn het eigenlijk normen, en dat is een wereld van verschil. Waarden gaan over wat je belangrijk vindt; normen zijn regels waar je je aan moet houden. Op het moment dat managers gaan bepalen wat hun medewerkers belangrijk moeten vinden krijgen waarden een averechts effect: ze stoten af.

‚Äč

Hoe dan wel?

Onderzoek laat een enorm effect zien van waarden & cultuur op het bedrijfsresultaat. Return on engagement, heet de winst die betrokken medewerkers opleveren in vakjargon. Om ze te betrekken moet je alleen wél de tijd nemen om ze te vragen wat ze belangrijk vinden.

 

Het is een gemiste kans dat zo weinig organisaties dit daadwerkelijk doen. Daarmee worden waarden opgelegd als normen; en daar krijg je apathische medewerkers van.

Méér van dit? Direct in je inbox? Dat kan.

Waardengedreven © 2019 | Broeders@Waardengedreven.nl