top of page
kwa.jpeg

Waarden & Verhalen

𝐖𝐚𝐚𝐫𝐝𝐞𝐧 𝐡𝐞𝐛𝐛𝐞𝐧 𝐯𝐞𝐫𝐡𝐚𝐥𝐞𝐧 𝐧𝐨𝐝𝐢𝐠 𝐨𝐦 𝐯𝐚𝐧 𝐛𝐞𝐭𝐞𝐤𝐞𝐧𝐢𝐬 𝐭𝐞 𝐳𝐢𝐣𝐧.
Het allerleukste tijdens mijn keynotes is het aangaan van interactie; op zoek naar persoonlijke verhalen die de kernwaarden van een organisatie inhoud geven.

Die verhalen zijn nooit ver te zoeken, maar in de praktijk wordt er door organisaties weinig aandacht aan gegeven. Dat is zonde.

In deze leegstaande kerk kon ik het niet laten om de vergelijking te maken met een religieuze traditie: als waarden geen verhalen nodig hadden, hadden we het kunnen laten bij de tien geboden. Toch was het de Bijbel - het best verkochte boek in de menselijke geschiedenis - die de christelijke waarden voorzag van deelbare betekenis.

Zo werkt het ook in organisaties. Ze hebben kernwaarden, zeggen ze, omdat ze ooit ergens zijn bepaald (𝘩𝘦𝘵 𝘴𝘵𝘢𝘢𝘵 𝘨𝘦𝘴𝘤𝘩𝘳𝘦𝘷𝘦𝘯...).

Zo werkt het niet: kernwaarden zijn gedoemd om lege containerbegrippen te worden als je de mensen waar ze over gaan niet betrekt in het delen van verhalen die deze waarden inhoud geven. Daarmee krijgen ze een averechts effect: lege woorden creëren wantrouwen en afstand; terwijl ze toch écht bedoeld zijn om het onderlinge vertrouwen te versterken.

Betekenisoverdracht werkt al eeuwen hetzelfde. Organisaties kunnen veel leren over de kracht van verhalen, symboliek en rituelen, om waarden inhoud te geven en daarmee te werken aan een sterke cultuur.

𝘚𝘢𝘮𝘦𝘯𝘸𝘦𝘳𝘬𝘦𝘯 𝘨𝘢𝘢𝘵 𝘰𝘷𝘦𝘳 𝘳𝘦𝘭𝘢𝘵𝘪𝘦𝘴
𝘙𝘦𝘭𝘢𝘵𝘪𝘦𝘴 𝘨𝘢𝘢𝘯 𝘰𝘷𝘦𝘳 𝘷𝘦𝘳𝘵𝘳𝘰𝘶𝘸𝘦𝘯
𝘝𝘦𝘳𝘵𝘳𝘰𝘶𝘸𝘦𝘯 𝘨𝘢𝘢𝘵 𝘰𝘷𝘦𝘳 𝘩𝘦𝘵 𝘥𝘦𝘭𝘦𝘯 𝘷𝘢𝘯 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘥𝘦𝘯

Meer van dit? Volg mij op
Linkedin.

bottom of page