Waarden en betekenis
 

Het is een paradox. Als je iets complex wilt overbrengen moet je de boodschap simpel houden, maar simpele boodschappen schieten te kort in het overbrengen van complexiteit. Het gevolg hiervan is dat boodschappen 'leeg', of 'reclamerig' voelen. Zeker als het om organisatiewaarden als duurzaam, innovatief of professioneel gaat.

Dit komt omdat begrippen als 'duurzaam', in onze hersenen niet een eenduidige definitie kennen, maar opgebouwd zijn in een geleerd netwerk aan associaties. De één denkt bij duurzaamheid voornamelijk aan het scheiden van afval, de ander aan de kleur groen.

Als waardengedreven organisatie is het belangrijk om te beseffen dat begrippen, en de daarbij behorende associatienetwerken van betekenis, subjectief zijn. Om een sterke cultuur te creëren moet je dus aan de slag met een collectief leerproces om 'lege' begrippen te verbinden met betekenisvolle, eenduidige associaties.

Dit leerproces staat of valt bij de samenhang van het netwerk. Kort door de bocht: als de directeur van het duurzame bedrijf elke dag in een dieselwagen aankomt wordt het associatienetwerk diffuus en komt de geloofwaardigheid van de organisatiewaarde -en daarmee de organisatie-in het geding. Dit klinkt misschien té simpel om waar te zijn, maar tóch is dit een voorbeeld uit de praktijk.

 

Welke voorbeelden van tegenstrijdigheden zie je in jouw werkomgeving?

Méér van dit? Direct in je inbox? Dat kan.

Waardengedreven © 2019 | Broeders@Waardengedreven.nl