Taaldenken.
 

Taal is -zeg maar- een dingetje. We denken vaak dat we taal gebruiken om de wereld te omschrijven zoals we haar zien. Onze relatie met taal is echter wederkerig; de taal die we gebruiken beïnvloedt óók hoe we die wereld überhaupt zien (check deze TEDx maar).

 

Dat betekent dat de woorden en metaforen die we gebruiken op ons werk óók de manier waarop we werken beïnvloeden. Denk maar eens aan een term als human resources. Deze metafoor reduceert individuen tot 'menselijk middel'. Een denkbeeld waarin de mens en zijn belang bij voorbaat ondergeschikt zijn aan de organisatie...
 

Bij maatschappelijk geëngageerde organisaties kom ik regelmatig een metafoor tegen die ik ‘de weegschaal’ noem. Er wordt gesproken over 'goed doen' en ‘geld verdienen’. Dit moet in balans zijn. Ik denk dan altijd aan Vrouwe Justitia.

 

Het gevaar van deze weegschaal-metafoor is dat het impliceert dat het maatschappelijke belang lijnrecht tegenover het commerciële belang bestaat. Als contragewichten van elkaar. Zijn de tijden goed? Dan kunnen we iets meer aan onze maatschappelijke betrokkenheid werken. Vallen de sales tegen? Dan moeten alle ballen op het verdienen van geld en stellen we ons MVO-beleid tot nader order uit. Deze weegschaal dwingt organisaties -en hun human resources- in een voortdurende staat van zakelijke schizofrenie. Soms ben je een goeddoener, soms een geldwolf. Dat is niet alleen slecht voor je merkbeleid, maar vooral voor de relaties die je probeert aan te gaan en te onderhouden als maatschappelijk betrokken organisatie.

‚Äč

Mijn stelling is deze: als de weegschaal ook binnen jouw maatschappelijk betrokken organisatie leeft, heeft het management nog niet goed genoeg nagedacht over een verdienmodel waarbij goed doen, geld oplevert. De intrinsieke overtuiging dat goed doen en geld verdienen elkaar versterken -en niet 'in balans gebracht moeten worden'- is de enige manier waarop jouw organisatie op lange termijn geloofwaardig blijft.

Méér van dit? Direct in je inbox? Dat kan.

Waardengedreven © 2019 | Broeders@Waardengedreven.nl