top of page
betekenis & vertrouwen in organisaties
Over rituelen & bullshit
𝐎𝐩𝐢𝐮𝐦 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐡𝐞𝐭 𝐯𝐨𝐥𝐤
Vorige week mocht ik tijdens de 'business day' van het spiritueel festival Ayuna World een keynote geven over betekenis en bullshit. Ik stelde mijzelf het doel om de betekenis en bullshit rondom zowel de zakelijke als de spirituele wereld met elkaar te vergelijken. 👇
Een zakelijk merk beantwoordt als het goed is de vragen over wie je bent en waar je voor staat. Dat zijn niet alleen vragen om te beantwoorden voor de markt, maar met name voor jezelf. Mensen zijn óók binnen de spirituele traditie bezig met dezelfde vragen, op zoek naar uitgangspunten voor verbinding met zichzelf, anderen en hun omgeving.
Zowel de zakelijke als de spirituele werelden staan bomvol verhalen, symboliek en rituelen. Ze dienen als houvast bij het vinden en delen van betekenis. Bullshit komt om de hoek kijken op het moment dat deze vormen van betekenisoverdracht om zichzelf gaan draaien, en daarmee losgezongen raken van vinden en delen van de betekenis waar ze eigenlijk voor bedoeld zijn.
𝐓𝐰𝐞𝐞 𝐯𝐨𝐨𝐫𝐛𝐞𝐞𝐥𝐝𝐞𝐧
Ik was in een parkeergarage op de 𝘡𝘶𝘪𝘥𝘢𝘴. Ik hoorde een gesprek over de nieuwe leaseauto’s van een stel pakkendragers. Op vijf parkeerplekken stond ongeveer een miljoen aan financiële waarde. Ik voelde me opstandig en interrumpeerde de opschepsessie: 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘰𝘮 𝘪𝘴 𝘥𝘪𝘵 𝘣𝘦𝘭𝘢𝘯𝘨𝘳𝘪𝘫𝘬 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘫𝘶𝘭𝘭𝘪𝘦, vroeg ik de managers. Ze konden me geen écht antwoord geven.
Ik was in 𝘜𝘣𝘶𝘥, Bali. Ik raakte in gesprek over meditatie, en vertelde dat ik weleens mediteer. Volgens mijn gesprekspartner was wat ik deed geen echte meditatie. Omdat zij minimaal vier uur per dag mediteerde -zo was haar strekking- was ze sowieso spiritueler dan ik...
Mijn boodschap tijdens Ayuna: als verhalen, symboliek en rituelen vervreemden van hun bedoeling, vervreemden ze ons van onszelf. We vervallen dan in vergelijkingen op basis van status. Zo werkt het met geld (𝘪𝘬 𝘷𝘦𝘳𝘥𝘪𝘦𝘯 𝘮𝘦𝘦𝘳 𝘥𝘢𝘯 𝘫𝘪𝘫). Zo werkt het met meditatie (𝘪𝘬 𝘣𝘦𝘯 𝘴𝘱𝘪𝘳𝘪𝘵𝘶𝘦𝘭𝘦𝘳 𝘥𝘢𝘯 𝘫𝘪𝘫).
Mijn oproep tijdens Ayuna: laten we de verhalen, symboliek en rituelen van het zakenleven én het spirituele leven herijken op hun bedoeling. Die bedoeling gaat over het zoeken, vinden (𝘦𝘯 𝘣𝘭𝘪𝘫𝘷𝘦𝘯 𝘣𝘦𝘷𝘳𝘢𝘨𝘦𝘯) van antwoorden op de vragen: 𝘸𝘪𝘦 ben ik, 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘵𝘰𝘦 ben ik, en hoe kan ik mijzelf 𝘷𝘦𝘳𝘣𝘪𝘯𝘥𝘦𝘯?
Als we accepteren dat geld of meditatie om zichzelf draaien en de betekenis waar ze in dienst van zouden moeten staan uit het oog verliezen, verzanden we in wat Karl Marx ‘𝘰𝘱𝘪𝘶𝘮 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘩𝘦𝘵 𝘷𝘰𝘭𝘬’ noemde. Lege bezigheidstherapie en het verplaatsen van de zoektocht naar betekenis in het hier & nu naar een vaag hiernamaals. Daar worden we niet gelukkiger van.
De wereld van werk en de wereld van spiritualiteit kunnen verbinden.
Maar ook verdoven.
Het verschil zit hem in hoe je je intrinsiek verbindt met de zoektocht naar betekenis, jezelf en elkaar in het hier & nu.
Meer van dit? Volg mij op LinkedIn.
bottom of page