Nike's Beeldenstorm

Nike is ‘lit’ op social media. Letterlijk. Sinds ze bekend gemaakt hebben dat ze campagne gaan voeren met Colin Kaepernick als boegbeeld steken Trump’s patriotten en masse hun duurbetaalde sportswear in de fik. Een heuse beeldenstorm 2.0; en niet uit de hoek waar je ‘m zou verwachten.

Het is namelijk een knap staaltje marketing dat ervoor zorgt dat Nike nu vereerd wordt door progressieven als voorvechter van sociale gerechtigheid. Het is nog steeds de beursgigant wiens fabriekswerkers geregeld flauwvallen wegens barre werkomstandigheden. In de sweatshops van Nike zouden medewerkers niet naar de wc mogen (Just Hold It?). Ook zouden ze moeten werken met giftige stoffen en worden de uitgangen voorzien van hangsloten om medewerkers in te sluiten.

Het gebruik van sociale kwesties voor marketingdoeleinden staat bekend als ‘social appropriation’, en het werkt. Het ligt voor de hand dat ook deze controverse Nike geen windeieren zal leggen, want elke zwartgeblakerde sportschoen is een krachtige advertentie voor hun werkelijke doelgroep. Maar hoe geloofwaardig is deze rechtvaardigheidsactie, als we haar zien als marketinginstrument van een grootschalige mensenrechtenschender?

Fun fact: de slogan ‘Just Do It’ is geïnspireerd op de laatste woorden van een gevangene op death row, vlak voordat hij geëlektrocuteerd werd. Misschien zou eenzelfde cynisme passend zijn als we Nike beoordelen op hoe waardengedreven ze écht zijn in het toe-eigenen van sociale rechtvaardigheid als merkelement. Misschien zou een volgende beeldenstorm tegen het Swooshlogo dan niet uit de hoek van Amerikaanse rednecks komen, maar uit de hoek van twitteraars die mensenrechten écht serieus nemen.

Méér van dit? Direct in je inbox? Dat kan.

Waardengedreven © 2020 | Broeders@Waardengedreven.nl