top of page
Waardengedreven

Nieuwe rituelen

Toen het WerkBedrijf - een gefuseerd arbeidsbemiddelingsbedrijf - ons vroeg of we konden helpen met het vangen van hun identiteit wilde we veel meer van ze weten.

Wat aan de oppervlakte begon kreeg al snel meer verdieping met vragen als: "Welke ruimte bestaat er voor onze eigen identiteit als de politiek bepaalt wat onze opdracht is?". Ook kwamen we er achter dat er veel emoties waren losgekomen bij de fusie.

We besloten samen dat het een goed idee was om medewerkers te betrekken. We spraken met ruim 170 medewerkers.

Er was wel een praktisch probleem met betrekking tot de gesprekken met medewerkers. De kwaliteit van zo'n gesprek wordt in grote mate bepaald door de ruimte waarin dat gesprek plaats vindt. Alleen de cafetaria was nog beschikbaar, en uitwijken naar een externe locatie was logistiek gezien niet mogelijk.

We plaatsten daarom twee maanden lang een tipi in de kantoortuin. Deze diepgaande tipigesprekken leverden inzichten op in de gedeelde waarden die sindsdien centraal staan in de ontwikkeling van zowel de cultuur als de strategie van het WerkBedrijf:

In onze ervaring is een tipi een uitstekende, intieme plek om dat te doen. Zelfs nadat wij en de tipi  weg waren kregen diepgaande gesprekken waarbij psychologische veiligheid voorop staat een nieuwe naam: 'Tipigesprekken'. Een nieuw ritueel zag het licht.

 

Op onze contactpagina staat een kort verslag van onze klant (Babette).

bottom of page