taalglobalwarming (9).jpg

Woorden doen er toe
Ook bij het klimaatprotest.

Weet je wat ik gek vind? Dat we het zoveel over global warming hebben. En überhaupt over de aarde. Het moge beroepsdeformatie zijn, maar als ik de beelden van de zoveelste klimaatmars zie raak ik altijd een beetje gefrustreerd door de teksten op de borden. Dan erger ik me aan leuzen als ´Red Moeder Aarde´, of ‘Voorzichtig met onze planeet!’. 🤦‍♂️
 

Ver-van-ons-bed-woorden zijn het. Alsof global warming vooral een probleem is van een derde persoon. De opwarming van de aarde is een probleem van ons (en van andere soorten), en zeker niet van de planeet. Planet Earth gaat er geen nacht minder om slapen als we elkaar om zeep helpen voor het laatste stukje leefbaar land. “The Earth will shake us off like a bad case of fleas”, zei mijn favoriete komiek George Carlin ooit*. En zo is het. 
 

Als de milieulobby en de tabakslobby over dezelfde budgetten zouden beschikken zou er allang een een mascotte in het leven geroepen zijn die het je makkelijker maakt om van de aarde te houden. Zoals Joe Camel dat voor jongeren en sigaretten deed. Het Amerikaanse Ministerie van Defensie heeft ooit 'Sunshine Units' bedacht, om het gevaar van radioactieve straling minder eng te doen klinken… Het zijn vaak de slechtsten die goed zijn in marketing; maar marketing kan ook ingezet worden voor goed.

En bij goede marketing is taal belangrijk. De taal die we gebruiken bepaalt hoe we de wereld zien. En de manier waarop we denken & doen**. Om je een voorbeeld te geven: een kleine wijziging in de zinsnede van de Britse belastingdienst zorgde voor het innen van een extra 200 miljoen pond voor de gezamenlijke pot in Engeland.

 

Ondertussen hebben we het nog steeds over global warming: taaltechnisch niet echt een noodkreet. Ben ik de enige die zichzelf af en toe betrapt op de gedachte dat een paar graden extra best lekker zou zijn? 

Diezelfde positieve associaties heb ik niet bij een wereldwijde hongersnood. Of als ik stilsta bij de onhoudbare vluchtelingenstromen die op gang komen bij het thuisloos maken van miljoenen mensen. Of oorlog. Realistische scenario’s als we Moeder Aarde verder laten opwarmen...

Woorden doen er toe. Laten we in het klimaatprotest net zo taalbewust worden als de marketingafdelingen van Big Tobacco of Shell. Door taal te gebruiken die ons bij de lurven grijpt en ons herinnert aan het belang van het klimaat... ik bedoel ons eigen uitsterven... op de agenda.

*https://www.youtube.com/watch?v=vuEQixrBKCc
**https://www.ted.com/talks/lera_boroditsky_how_language_shapes_the_way_we_think