top of page
betekenis & vertrouwen in organisaties
Over gedragswetenschappen
𝐈𝐧𝐯𝐥𝐨𝐞𝐝, 𝐁𝐞𝐭𝐞𝐤𝐞𝐧𝐢𝐬 & 𝐁𝐮𝐥𝐥𝐬𝐡𝐢𝐭
Boom Management & Managementboek.nl hebben een actie waarbij je het boek '𝐈𝐧𝐯𝐥𝐨𝐞𝐝' van Cialdini gratis krijgt bij de bestelling van mijn boek, Betekenis & Bullshit. Dat brengt mij in een lastig parket, 𝐰𝐚𝐧𝐭 𝐞𝐢𝐠𝐞𝐧𝐥𝐢𝐣𝐤 𝐯𝐢𝐧𝐝 𝐢𝐤 𝐝𝐚𝐭 𝐛𝐨𝐞𝐤 𝐭𝐞 𝐠𝐞𝐯𝐚𝐚𝐫𝐥𝐢𝐣𝐤 𝐨𝐦 𝐭𝐞 𝐥𝐞𝐳𝐞𝐧...
Dr. Robert Cialdini is een invloedrijke gedragswetenschapper, bekend van zijn zes, -tegenwoordig zeven- beïnvloedingsstrategieën. In het kort heeft hij uitgevogeld hoe je mensen kan aanzetten tot het maken van keuzes.
Als ex-reclameman ken ik zijn werk goed. Hij is de reden waarom marketeers gebruik maken van tandartsen om tandpasta aan te prijzen. Of waarom je een welkomstcadeautje krijgt bij een abonnement. Zijn onderzoek heeft namelijk aangetoond dat mensen gevoelig zijn voor merken die bijvoorbeeld 'autoriteit' of 'wederkerigheid' inzetten als beïnvloedingsstrategie .
Je voelt 'm al: Cialdini's onderzoek naar gedragsbeïnvloeding wordt op grote schaal ingezet om mensen te manipuleren tot koopgedrag. En het werkt. Zijn boek is gevaarlijk omdat het krachtige instrumenten geeft aan marketingafdelingen om mensen te manipuleren bij het maken van keuzes.
Eigenlijk vind ik dat niemand Cialdini moet lezen. Maar de geest is uit de fles, dus ik wijzig mijn standpunt: 𝐢𝐞𝐝𝐞𝐫𝐞𝐞𝐧 𝐦𝐨𝐞𝐭 𝐡𝐞𝐭 𝐛𝐨𝐞𝐤 𝐯𝐚𝐧 𝐂𝐢𝐚𝐥𝐝𝐢𝐧𝐢 𝐥𝐞𝐳𝐞𝐧. Niet om zijn werk toe te passen, maar om zich te wapenen tegen de manipulatietactieken van marketeers die op hun beurt gewapend zijn met inzichten van gedragswetenschappers.
En als je dan toch Cialdini aan het lezen bent, lees dan gelijk mijn boek Betekenis & Bullshit. In dat boek doe ik een boekje open over gewetenloze manipulatie in het bedrijfsleven. Met name mijn oproep tot ethiek in het werkende leven maakt dat de boeken goed combineren terwijl ze op gespannen voet staan.
Zijn instrumenten goed of slecht? Dat ligt aan de intentie waarmee ze worden ingezet en het effect dat ze hebben. Met de zeven beïnvloedingsstrategieën van Cialdini 𝙠𝙪𝙣𝙣𝙚𝙣 we mensen op voorspelbare wijze aanzetten tot het maken van keuzes.
Maar zouden we het moeten willen?
Wil je de boeken bestellen?
𝐃𝐨𝐞 𝐡𝐞𝐭 (𝐧𝐢𝐞𝐭):
https://lnkd.in/eyr-VwQ5
https://lnkd.in/exVkxRPr
Meer van dit? Volg mij op Linkedin.
bottom of page