top of page
betekenis & vertrouwen in organisaties
Ethiek & reclame
Op nog geen 100m van mijn huis in het activistische nijmegen kwam ik zomaar deze poster tegen! En nee, ik heb hem niet eens zelf geplakt. Als ik dat wel had gedaan, had ik een beeeetje nuance toegepast. Een paar vragen aan de anonieme wildplakker:
👉Deze poster is toch óók reclame?
👉Daarmee vervuilt het toch óók de openbare ruimte?
👉Toch niet alle consumptie is zinloos?
Ik zou zeggen dat het knap lastig is om een precieze scheidslijn te hanteren tussen communicatie en reclame. Iets waar marketingboys en -girls overigens dankbaar gebruik van maken...
Als we het dan toch hebben over praktische overwegingen met betrekking tot de ethiek van communicatie, stel ik de volgende vragen voor als toets:
🤔 Is de boodschap een uiting van een oprechte intentie?
🤔 Is de boodschap duidelijk over het bedoelde effect?
🤔 Is de belofte gebaseerd op toetsbare feiten?
🤔 Zijn die feiten openbaar inzichtelijk?
🤔 Vertelt de boodschap het hele verhaal?
🤔 Welke afwegingen zijn er gemaakt ten aanzien van de footprint van de reclame?
Mis ik dingen? Ik ben benieuwd naar hoe jullie beoordelen of een boodschap reclame is, of zelfs misleidende reclame.
Verder ben ik blij dat ik niet de enige ben die nadenkt over ethiek en reclame. Nijmegen is een fijne stad. 🫶
Meer van dit? Volg mij op Linkedin.
bottom of page