Cultuur laat zich niet zo maar fuseren


KLM en Air France. Het leek het zo’n goed idee; als kleine zelfstandige luchtvaartmaatschappij leg je het namelijk geheid af in een markt die steeds concurrerender wordt.

Maar sinds de fusie in 2004 is het al gedoe, waarbij telkens het woord ‘cultuur’ valt als veroorzaker van allerhande ellende en onbegrip. En voor degenen die denken dat de twisten zich beperken tot croissants of bruine boterhammen met kaas in de kantine; de verschillen zijn zo fundamenteel en alom aanwezig dat volgens het management het voortbestaan van de combinatie in gevaar komt.

 

Deze situatie is niet uniek. Sterker nog, in de meeste gevallen voegt een fusie uiteindelijk helemaal geen waarde toe. En vaak mislukt het zelfs compleet. Voorbeelden te over.

 

Nooit meer fuseren dus? Dat is nou ook weer niet nodig, maar weten wat de valkuilen zijn in een fusie of overnameproces is een goed vertrekpunt voor iedere (top-)manager. En wat juist de belangrijkste factoren voor succes zijn ook.

Maar waar te beginnen? Gelukkig zijn er voldoende handvatten en aanknopingspunten die helpen om de juiste focus aan te brengen in de zaken die het verschil maken. Want het samengaan van twee bedrijven kan er op papier nog zo mooi uitzien; de praktijk leert dat culturen moeilijk te fuseren zijn.

Méér van dit? Direct in je inbox? Dat kan.

Waardengedreven © 2019 | Broeders@Waardengedreven.nl