
Méér toekomst,
Juist nu.
Nietzeggend? Inwisselbaar? Veilig? Veel mensen vinden de slogans van politieke partijen in deze campagne leeg klinken. Hoe komt dat?
Veel organisaties (zoals politieke partijen) willen zo aantrekkelijk mogelijk voor zo veel mogelijk mensen zijn. Dat betekent dat uitgesproken meningen en keuzes gevaarlijk zijn: ze vormen een afbreukrisico. Vooral als je concurrent wél een strakke oneliner heeft waar je het niet oneens mee kan zijn.
Dat betekent niet dat er niet (heel) veel onderzoeksgeld achter deze oneliners zit. Er wordt op de lettergreep getest welke optie het minst aanstootgevend / meest aantrekkelijk is. Het resultaat moet in ieder geval ook een paar zwevende kiezers van de concullega kunnen verleiden, behapbaar zijn en vooral 'wendbaar'. Don't rock the boat, is het uitgangspunt.
Het resultaat is dat de slogans van gevestigde politieke partijen schitteren in middelmatigheid.
Politici zijn zelden goede marketeers, want:
Goede marketing is de kunst van het kiezen
Politiek is het opzoeken van het grootst mogelijke compromis.
Het nadelige effect is dat steeds minder -vooral jonge- mensen zich laten inspireren en minder vertrouwen hebben in de politiek in het algemeen.