Betrokkenheid, regel jij dat even?
 


Deze zin is evident absurd, maar het is wel hoe betrokkenheid in essentie vaak wordt benaderd in organisatieland.

 

Het neemt dan meestal de vorm aan van een gekaderd project, waarvan de uitkomst al bij voorbaat vastligt (een hogere betrokkenheid) die het liefst meetbaar is (kpi's aan de hand van een vaak arbitraire methodiek) op basis van een definitie van het management (wij bepalen wat jullie belangrijk moeten vinden) waarbij de zeggenschap (de opdrachtgever) en de probleemeigenaar (de opdrachtnemer) uit elkaar zijn gehaald, en dus de randvoorwaarden voor een echte duurzame verandering niet aanwezig zijn.

 

Het lijkt allemaal heel erg ingewikkeld, en veel coaches en HR managers zullen dat beamen. Logisch, want hun professionele bestaansrecht hangt hier (deels) vanaf. Maar uit onderzoek blijkt dat medewerkersbetrokkenheid niet begint medewerkers, maar bij de baas.

Méér van dit? Direct in je inbox? Dat kan.

Waardengedreven © 2019 | Broeders@Waardengedreven.nl